سوال 009 / یک زمان‌بندی برای برنامه درسی به من بدهید.

سوال 009 : 

با سلام. سال سوم دبیرستان هستم و هیچ برنامه ریزی صحیحی برای درس خواندن ندارم.می‌ خواستم شما یک برنامه زمانی صحیح را به من پیشنهاد بدهید. در ضمن سال سوم انسانی هستم. ممنون می‌ شوم اگر تفصیلا" کمکم کنید. 

 


 پاسخ : 


با نام و یاد خدا،

و با سلام،

دوست گرامی، البته بنده بارها در مشاوره‌های قبلی عرض کردم که بهترین فرد برای برنامه ریزی خود فرد است که با شناخت از خود و توانایی ها یخود برای خود برنامه ریزی کند ولی در مجموع نکات زیر را در برنامه ریزی در نظر داشته باشید.

میزان مطالعه به توانایی و اراده فرد بستگی دارد و بنده هیچ گاه تعداد ساعت خاصی برای یک درس یا برنامه مشخص نمی‌کنم. بنده مطالعه بین 8 تا 12 ساعت را مناسب می‌دانم و جای نگرانی نیست. طبیعیست هرچه مطالعه بیشتری داشته باشید نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت ولی در نظر داشته باشید که هیچ گاه نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. دروس دشوار را صبح‌ها و دروس دیگر را بعد از ظهرها در برنامه قرار دهید. سعی کنید دروس را با هم پیش ببرید و در کنار مطالعه دروس از تست زنی نیز غافل نباشید. همواره این مطلب را بدانید که تسلط 100 درصد به یک درس بهتر از تسلط 50 درصدی بر همه دروس است. پس با دوره دروس تسلط خود بر هر درس را افزایش دهید. چنانچه مطالب کمتری خوانده و بر آنها مسلط باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت تا اینکه مباحث زیادی را فقط یکبار روخوانی کنید. همچنین:

1. بنده استفاده از کتب کمک درسی، کلاس‌های کنکوری و کنکورهای آموزشی را در صورت عدم مشکل در پرداخت هزینه ها مناسب می‌دانم. کمترین مزیت این کلاس‌ها نظم بخشیدن به برنامه درسی افراد می‌باشد.

2. برای دروس حفظی و فرار حتماً از ابزار کمک حافظه مثل جی 5 و جعبه لایتنر استفاده نمایید.

3. دروس محاسباتی باید حتما به صورت عمقی مطالعه شوند به نحوی که با مشاهده نمونه سوالات مشابه با سوالات قبلی بتوان آنها را به راحتی تشخیص داده و حل کرد.

4. نمونه سوالات سال‌های قبل از اهمیت زیادی برخوردار است. هر ساله تعداد زیادی از سوالات مشابه سوالات سال‌های قبل می‌باشد و شما با تسلط بر این سوالات می‌توانید به 20 تا 30 درصد از سوالات کنکور به راحتی پاسخ دهید.  در ضمن، برای برنامه ریز رشته انسانی نکات زیر را در نظر داشته باشید. به اعتقاد بنده شما دروس را به صورت همزمان پیش ببرید. برای برنامه ریزی بگونه ای برنامه ریزی کنید که در مطالعه تناوب داشته باشید. بطور مثال باید درسی که روز شنبه می خوانید را روز چهارشنبه هم در برنامه قرار دهید. از ابتدای مطالعه پس از خواندن هر مبحث به فاصله 2 تا 3 روز بعد تست بزنید. به اعتقاد بنده، دروس عمومی و اختصاصی را همزمان با هم مطالعه کرده و به پیش ببرید. این روش سبب می شود تا ذهن شما با همه مباحث بصورت همزمان درگیر باشد که این موضوع در امتحانی همچون کنکور بینهایت به شما کمک می کند. بهتر است در مطالعه روزانه خود دروس اختصاصی و عمومی را بصورت یک در میان بخوانید تا ذهن شما دچار خستگی نشوید. 

توصیه می‌کنم که علاوه بر دروس عمومی، برای مطالعه دروس زیر زمان زیادی اختصاص دهید:

علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد و ریاضی

موفق و پیروز باشید


پاسخگو :  دکتر بمانی - مرکز مشاوره تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.