سوال 001 / چاپ عکس امام خمینی بر روی اسکناس

سوال 001 :
 در تاریخ داریم که امام خمینی از چاپ عکسشان بر روی اسکناس، خود دآری کرده اند. پس چگونه است که امروزه از دستور ایشان سرپیچی شده و عکس ایشان را چاپ کرده اند؟ مگر عمل به وصیت واجب نیست؟
 پاسخ: 
با سلام، در تیر ماه سال 1359 در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده شده بود که در اسکناس مملکت تصویرامام طرح اصلی اسکناس باشد واین نه بعنوان شخص امام، بلکه بعنوان اینکه امام یک راه است امام تجسم عینی ارزشهای انقلاب اسلامی است.(2کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات دور اول مجلس ، جلسه 31 تیر 1359) به دنبال این پیشنهاد، دفتر امام خمینی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: از آنجا که دستور داده شده است تمبر با تصویر امام چاپ گردد و در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است اسکناس ها با تصویر امام منتشر گردد حضرت امام خمینی با تشکر از محبت آنان فرمودند، تا به اطلاع برسانیم از چاپ تصویر ایشان بر روی تمبر و اسکناس خودداری شود. در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : امام پیشنهاد می نمایند که تمبر و اسکناس با تصاویری که حکایت از انقلاب اسلامی ایران بنماید، منتشر گردد و نقش حرکت آفرین مردم در این نهضت نادیده گرفته نشود. مجلس خوبست طرح اسکناس و تمبر را دقیقا زیر نظر بگیرد تا خدای ناکرده انحرافی پیش نیاید.(اطلاعات، 2 مرداد 1359)
عدم چاپ عکس امام بر روی اسکناس ها ادامه یافت تا اینکه در نهایت مجلس شورای اسلامی چند ماه بعد از رحلت حضرت امام، در تاریخ 10 آبان 1368، چاپ تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی را بر روی اسکناس ها به تصویب می رساند.
در رابطه با مخالفت امام(ره) در این زمینه گفتنی است: مخالفت ایشان با چاپ عکس در زمان حیاتشان بوده است و در این مورد مخالفتی صورت نگرفته است. و بعد از ارتحال ایشان با توجه به جایگاه رفیع ایشان و همچنین با توجه به مرسوم بودن چنین امری در دیگر کشورها، عکس ایشان بر روی اسکناس ها چاپ گردید.

پاسخگو : مرکز پرسمان نهاد رهبری در دانشگاه ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.