سوال132/آیا فرشته ای به نام گاماییل هست؟ و اگر هست درباره اش توضیح دهید.و نام معروفترین فرشته ها را بیاورید

سوال132:

آیا فرشته ای به نام گاماییل هست؟ و اگر هست درباره اش توضیح دهید.و نام معروفترین فرشته ها را بیاورید


پاسخ:

باسلام.

فرشته ای به این نام در منابع نیافتیم .

2. معروفترین فرشتگان الهی عبارت است از :
جبرئیل , میکائیل , اسرافیل , وعزرائیل . جبرییل حامل وحی الهی است و میکائیل ملک موکل به رزق است و عزرائیل مامور به قبض روح است و اسرافیل مامور به دمیدن در صور و زنده کردن دوباره مخلوقات برای روز رستاخیز .
2.نام برخی فرشتگان دیگر
1- رَعْد؛ برخی گفته¬اند کلمه رعد در آیه «وَیُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلائِکَةُ مِنْ خِیفَتِهِ وَیُرْسِلُ الصَّواعِقَ فَیُصِیبُ بِها مَنْ یَشاءُ وَهُمْ یُجادِلُونَ فِی اللهِ وَهُوَ شَدِیدُ الْمِحالِ»[1] نام فرشته¬ای است که مأمور ابرهاست و ابرها را به مکان¬هایی که باید باران در آن¬جا ببارد هدایت می¬کند؛ ولی با توجه به این¬که تسبیح خدای سبحان عمومی است و همه مخلوقات خدا را تسبیح می¬کنند کلمه رعد در این آیه صدایی است که از برخورد ابرها تولید می¬شود.
2- قعید؛ این کلمه عربی است و یک¬بار در قرآن کریم آمده است. «إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ»[2] گفته¬اند مراد از قعید در این آیه فرشته¬ای است که گناهان انسان¬ها را می¬نویسد. برخی دیگر گفته¬اند کلمه قعید در این آیه صفت است نه اسم و وصف فرشتگانی است که موکل انسان¬ها هستند.
3- مالک؛ نام فرشته¬ای که گماشته بر جهنم است و به اذن خدای متعال داخل و خارج کردن جهنمیان به دست اوست در سوره زخرف آیه77 در این باره می-فرماید:«وَنادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ» .
4- روح؛ این کلمه 25 بار در قرآن کریم تکرار شده است که مراد از آن،  فرشته و غیر فرشته است. مانند این آیه¬ها: «یُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِینُ» «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلائِکَةُ صَفًّا»
در روایتی که از امام صادق علیه السلام نقل کرده¬اند آن حضرت می¬فرماید: روح فرشته-ای است بزرگ¬تر از جبرئیل و میکائیل. در روایتی از ابن عباس نقل کرده¬اند که منظور از روح فرشته بزرگی از فرشتگان است.
5- هاروت و ماروت؛ این دو کلمه در آیه102 سوره بقره آمده است (وَما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَمارُوتَ) . این¬ها دو فرشته¬ای هستند که خدای متعال به شهر بابل فرستاد که به مردم شهر مطالبی آموختند و مردم از آن آموخته¬ها در راه نادرست استفاده کردند
.

 

منبع:اداره پرسمان رهبری در دانشگاه ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.