سوال۱۳۰/من 16 سال دارم معتاد به انجام گناه هستم لطفا کمک کنید.

سوال۱۳۰:
باسلام. من شانزده سال دارم و متسفانه معتاد به انجام یه گناه کبیره شدم.بارها توبه کردم و تصمیم گرفتم که ترکش کنم اما نشده و دوباره رفتم سمتش و بعد انجامش دوباره عذاب وجدان گرفتم و قول دادم ترکش کنم بدجور احتیاج به کمک دارم. دیگه کم اوردم. از خودم بدم میاد که انقدر ارادم ضعیفه. کمکم کنید. میخوام ترکش کنم و دیگه سمتش نرم اما نمیدونم چگونه؟
پاسخ:
باسلام.
پرسشگر گرامی؛ همانطور که می دانید انسان جایر الخطاست و وقوع خطا در زندگی انسان امری قابل پیش بینی است. به هر حال خطایی در زندگی اتفاق افتاده است. باید سعی کند با گذشته خداحافظی کند و برای اینده برنامه ریزی کند. البته انسان زمانی که مرتکب گناه می شود، دچار عذاب وجدان می شود، این عذاب وجدان کاملا طبیعی است اما نباید به حدی باشد که انسان را آنقدر ناامید کند تا از فعالیت و تلاش برای جبران گذشته بازدارد. شیطان برای اینکه انسان را از حرکت بازدارد، سعی می کند دائما گناهان گذشته را جلو چشمان او نمایان کند تا فرد را از حرکت در مسیر بندگی خداوند باز دارد. باید مراقب این دام شیطان باشد، امید خود ر ازا دست ندهد و برای حرکت در مسیر بندگی آماده باشد. پرسشگر گرامی، شما واقعا بنده خوب خدا هستید. پس با همین پشیمانی و ناراحتی قلبی که دارید سر به سجده بگذارید و از خدا بخواهید که شما را ببخشد و به او قول بدهید و از او مدد بگیرید که دیگر سراغ این گناه و دیگر گناهان نروید. اگر حقیقتا توبه کنید که حتما چنین است، واقعا جایی برای نگرانی و عذاب وجدان وجود ندارد. خود خداوند وعده داده که توبه شما را می پذیرد و نخواهد گذاشت آبروی شما ریخته شود. همچنین پرسشگر گرامی برای اینکه بتوانید در تصمیم خود مصمم و پایدار باشید باید از هرگونه تلقین منفی خودداری کرد هیچ وقت نگویید که من به این گناه عادت کرده ام و نمی توانم آن را کنار بگذارم.این افکار را به کلی کنار بگذارید خیلی ها بودند که به گناهانی بدتر از گناه شما مبتلا بودند ولی با عزمی راسخ و با توبه ای واقعی مسیر زندگی خود را عوض کردند . پس این را همیشه با خود تکرار کنید که من توانایی این را دارم هر گناهی را کنار بگذارم. پس بهترین راه برای فراموش کردن اشتباهات، نسبت به دیگران، نپرداختن به آن مسایل است. بهتر این است که بگذاریم این گونه مسایل با گذر زمان دفن شوند و از ذهن ها فراموش شود. در این مسأله به هیچ کس اعتماد نکنید و مبادا درد دل خود را برای کسی پهن کنید! با یک توبۀ واقعی، بی اعتنایی و گذر زمان، ایدۀ جدیدی برای زندگی تان داشته باشید. پرسشگر گرامی در صورت توبه واقعی هر گناهی بخشیده می شود اگر چه قبلا گناه را تکرار کرده باشد. توبه در حقیقت بازگشت بنده از گناه و تصمیم قاطع برای بندگی و اطاعت خدا ا ست. در این صورت گذشته بنده نادیده گرفته شده بلکه سیئات او مطابق روایت به حسنه تبدیل می شود. چرا که خدا ارحم الرحمین است، خدا رحمن است، خدا رحیم است و خدا تمام خوبی هاست. پس جایی برای ناامیدی نمی ماند. حتی اگر گناهان شما به اندزه تمام ستارگان آسمان ها باشد، به اندزه تمام قطرات آب اقیانوس ها باشد، به اندازه تمام شن های بیابان ها باشد، در برابر لطف و کرم خدا قطره ای بیش نیست. پس کسی که از گناه توبه می کند و به سوی خدا باز می گردد مانند فردی است که اصلا گناهی انجام نداده است و شاید بتوان گفت بزرگترین امید و مژده ای که خداوند به بنده اش داده است همین راه برگشت می باشد. همچنین بعد از پشیمانی و توبه و ترک ارتباط، نباید احساس گناه زیاد داشته باشید. چون با توبه حتما مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفته اید و اگر لطف خدا نبود، به خود نمی آمدید و توفیق توبه پیدا نمی کردید. نکند خداوند ما را بخشیده باشد اما ما خودمان را نبخشیم و با وسوسه های شیطان و بهانه های او ارتباط خوبی با خداوند مهربانتر از مادر نداشته باشیم. ***مهم ترین راه برای غلبه بر این مشکل آن است که اراده خود را در مقابل این گناه و گناهان دیگر تقویت نمایید. برای تقویت هر چه بیش تر اراده ، به فواید و آثار آن و نتیجه ای که به دست خواهید آورد، نیز به اهمیت آن و آیندة روشنی که با تقویت اراده خواهید داشت ، باید بیندیشید .تمرکز فکر در این مسایل و توجه کردن به پاداش عظیم اخروی و رضایت خدا در ترک گناه و استمنا ، قدرت اراده وشوق و انگیزه کار را چند برابر می کند . تقویت اراده راهکار های زیادی دارد اما شما به پنج دستور زیر عمل کنید تا نتیجه محسوس و قابل توجه آن را دریافت کنید . 1ـ تمرکز بخشیدن به فعالیت های گوناگون. 2ـ توجه به عبادات به ویژه نمازبا حضور قلب که تمرین تمرکز فکر است. 3ـ به پایان رسانیدن کارهای نیمه تمام. 4ـ تلقین مثبت. همواره به خود این گونه تلقین کنید که ارادة انجام این کار را دارید و شکست مفهومی ندارد. تلقین در ترک عادات نامطلوب و غلبه بر خودارضایی مؤثر است. «وقتی بخواهیم با عادت زشتی ستیزه کنیم، ابتدا باید نتایج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازیم، بعد منافعی را که در نتیجة ترک آن عاید می شود، در روح خود تصور کنیم، در نتیجة این عمل، هر بار که چنین نمایشی در روح خود می دهیم، بر آن تحریک یا وسوسه چیرگی یافته و لذت ترک آن را در خود احساس می کنیم. اگر تلقین به نفس را بلافاصه پیش از خواب اجرا کنیم، مؤثر تر از مواقع دیگر خواهد بود. 5- خود باوری و اعتماد به نفس: باید خود را باور کنید و ترس و شکست را به خود راه ندهید. بدانید که اگر بخواهید هر گناهی را ترک کنید ، می توانید چنا ن که اگر بخواهید هر کار مهمی را - که ابتدا خیال می کنید نمی توانید - انجام دهید ،می توانید. از این رو هرگز یأس به خود راه ندهید و برای آن برنامه ریزی کنید.پس عزمتان را جزم کنید تا این خطا را تکرار نکنید و حتی زمینه آن را نیز فراهم نکنید. مطمئنم با اراده ای قوی و یاری خدا، موفق خواهید شد. موفق باشید.
منبع:اداره پرسمان نهاد رهبری در دانشگاه ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.