سوال107/آیا در قرآن به وجود موجودات فضایی در کرات دیگر آسمان، اشاره ای شده؟

سوال107 :

باسلام . آیا در قرآن به وجود موجودات فضایی در کرات دیگر آسمان، اشاره ای شده؟   

 پاسخ :


باسلام .

در برخی آیات قرآن و نیز برخی روایات، به وجود موجوداتی ‏زنده در آسمان اشاره شده است. برخی مفسران و قرآن پژوهان در این باره به برخی آیات و روایات استدلال کرده‌اند که به برخی از آنها اشاره می شود:

« و من آیاته خلق السموات و الارض و ما بث فیهما من دابة و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر»(شوری/29)‎
‏« و از نشانه‌های [قدرت] اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از [انواع] جنبنده در میان آن دو ‏پراکنده است و او هر گاه بخواهد برگرد آوردن آنان تواناست.»‏
از عبارت "وَ ما بَثَّ فِیهِما مِنْ دابَّةٍ" (آنچه در آسمان و زمین از جنبندگان گسترده است) می توان برداشت نمود که موجودات زنده دیگری در آسمانها نیز وجود دارد.
در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:
"دابة" هم موجودات زنده ذره ‏بینى را شامل مى ‏شود که داراى حرکت ظریف و مرموزى است و هم حیوانات غول‏ پیکرى که ده ها متر طول و ده ها تن وزن دارد. از نکات قابل ملاحظه ‏اى که از این آیه استفاده مى‏ شود این است که دلالت بر وجود انواع موجودات زنده در آسمانها دارد، گرچه هنوز دانشمندان به صورت قاطعى در این زمینه قضاوت نمى ‏کنند، همین قدر سربسته مى‏ گویند: در میان کواکب آسمان به احتمال قوى ستارگان زیادى هستند که داراى موجودات زنده ‏اند، ولى قرآن با جمله "وَ ما بَثَّ فِیهِما مِنْ دابَّةٍ" (آنچه در آسمان و زمین از جنبندگان گسترده است)، با صراحت این حقیقت را اعلام مى ‏دارد که در پهنه آسمان نیز جنبندگان زنده فراوان است.

در حدیث معروفى از امیر مؤمنان امام على بن ابى طالب نقل شده است که فرمود:
هذه النجوم التی فى السماء مدائن مثل المدائن التی فى الارض مربوطة کل مدینة الى عمود من نور؛ این ستارگانى که در آسمان است شهرهایى همچون شهرهاى زمین دارد، هر شهرى با شهر دیگر (هر ستاره ‏اى با ستاره دیگر) با ستونى از نور مربوط است. (سفینة البحار/ج 2/ص574).

علامه طباطبائی در ذیل آیه 29 شوری می فرماید: ظاهر آیه این است که در آسمانها خلقی از جنبندگان (دواب) مثل روی زمین وجود دارد. (المیزان/ج‏18/ص58) در مجموع می توان گفت در این باب در آیات و روایات اشارات متعددی وجود دارد اما توجه داشته باشید که این مسأله از ضروریات دینی نیست لذا باور به آن الزامی ندارد.


پاسخگو : مرکز پرسمان قرآن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.