سوال 102/چه مدت پس از ظهور امام زمان (عج) قیامت می شود ؟!

سوال 102 : 

باسلام . چه مدت پس از ظهور امام زمان (عج) قیامت می شود ؟!

 

پاسخ : 


باسلام .

 با توجه به روایات- در باب ظهور-، قیامت بلافاصله پس از ظهور نخواهد بود، بلکه فاصله ای میان آن ها وجود دارد. درباره مدت زمان حکومت امام زمان(ع)روایات مختلف است: در برخى از روایات مدت حکومت امام زمان(ع) هفت و نه سال بیان شده است.


(1) در روایتی دیگر آمده است که:«مهدى سى و یا چهل سال حکومت مى‏ کند».


(2) آیت‌الله مکارم شیرازی درباره مدت حکومت امام زمان(ع)می نویسد:«اگرچه درباره مدت حکومت او احادیث مختلفی در منابع اسلامی دیده می ‌شود که از پنج یا هفت سال تا 309 سال (مقدار توقف اصحاب کهف در آن غار تاریخی) ذکر شده است که در واقع ممکن است، اشاره به مراحل و دوران ‌های آن حکومت باشد (آغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی ‌اش بیش از سیصد سال! دقت کنید)، ولی قطع نظر از روایات اسلامی، مسلم است که این آوازه ‌ها و مقدمات برای یک دوران کوتاه مدت نیست؛ بلکه قطعاً برای مدتی است، طولانی که ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد.»


(3) شهید محمد صدر نیز در این رابطه می نویسد: بعد از شهادت امام زمان، و تأسیس حکومت عدل و رشد فکری و دینی مردم و ایجاد مدینه‏ فاضله، انسانهای صالح که تربیت یافته‏ مکتب امام زمانند، یکی پس از دیگری این حکومت را اداره می‏ کنند تا روز قیامت.


(4) یکی دیگرازدانشمندان اسلامی می نویسد: بعد از شهادت امام زمان، ائمه معصومین، یکی پس از دیگری به دنیا رجعت خواهند کرد و حکومت می کنند.


 (5) بنابرتوضیحاتی که گذشت نمی توان گفت که وقوع قیامت بلافاصله بعد از ظهور خواهد بود، بلکه قطعا فاصله ای به احتمال زیاد طولانی میان این دو واقعه وجود خواهد داشت و ظهور آن حضرت برابر با رسیدن قیامت نبوده و خاتمه مهلت بشریت و پایان کار دنیا نمی باشد.



پی نوشت ها:

1 احمد بن حنبل، مسند احمد، قاهره، موسسه قرطبه، بیتا، ج 3، ص 28.

2. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، قم، مرکز نشر آثار آیت الله صافی، بیتا، ص 617.

3. ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، انتشارات نسل جوان، ص 281.

 4. سید محمد صدر، تاریخ ما بعد الظهور، قم، 1383 هـ.ش، ص 653 ـ 639.

5. سید کاظم قزوینی، امام مهدی از ولادت تا ظهور، ترجمه فریدونی، تهران، نشرآفاق، 1386 هـ.ش، ص 672. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.