سوال082/عوارض خود ارضایی چیست؟

سوال082:

عوارض خود ارضایی چیست؟

پاسخ :



باسلام .

پرسشگر گرامی، از اینکه سوال خود را صادقانه با ما در میان گذاشتید خوشحالیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم. 


«استمنا» یا «خودارضایى» یکى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است که نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى قرار مى‏دهد. این کار عادت بسیار زشت و زیان آوری است که می تواند استعداد و توانایی های فراوان یک جوان را به نابودی بکشاند و حال و آینده او را تباه کند.

استمنا و یا به عبارتی خود ارضایی، از نظر شرعی واخلاقی، حرام و گناه محسوب می شود. این عادت ناپسند به لحاظ اخلاقی، بعد معنوی انسان را به سختی می آزارد، روح او را تاریک می نماید، آزادی معنوی انسان را سلب می کند و در مسیر خود سازی و کمال، آدمی را با چالش جدی مواجه می کند. 

مطابق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان، خود ارضایی نوعی اعتیاد و بیماری زشتی است که آثار و ضررهای فراوانی بر بدن و روان آدمی باقی می گذارد. کسانی که گرفتار این عمل شنیع شده اند، آن را گریزگاهی فرعی و عاجل برای خارج شدن از فشار جنسی و پاسخی برای لذت طلبی خود تصور می کنند، در صورتی که اگرتوجه نمایند، بدین وسیله گرفتار آثار و تبعات زیان آوری می شوند که گاها قابل جبران نیست. 

پرسشگر گرامی آثار و آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏ هاى مختلفى تقسیم ‏پذیر است که به اختصار به برخى از آنها اشاره مى ‏شود:

یک. آسیب‏هاى جسمانى‏

یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ها در پزشکى، مرحله‏بندى علایم بیمارى است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده است:

1. مرحله مشکل ساز؛ در افرادى که مدتى است گرفتار خودارضایى شده‏اند، زودرس‏ترین عوارض ناشى از خودارضایى عبارت است از: 

الف. خستگى و کوفتگى،

ب. عدم تمرکز حواس، 

ج. ضعف حافظه،

د. استرس و اضطراب

2. مرحله گرفتارى شدید؛ بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلاى وى یا مدت آن، بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده است: 

الف. خستگى و کوفتگى شدید،

ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقى،

ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجى،

د. کمردرد،

ه . نازک شدن موها، 

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى،

ز. بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه، 

3. مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد؛

الف. خستگى و کوفتگى بسیار شدید،

ب. ریزش شدید موها، 

ج. تارشدن دید چشم‏ها،

د. وز وز گوش، 

ه . انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره،

و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلى،

ز. دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه. 

دو. آسیب‏هاى روحى و روانى

‏ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى است.

سه. آسیب‏هاى اجتماعى‏

ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏.

چهار. آسیب‏هاى معنوى و اخروى

‏هیچ یک از آسیب‏هاى پیش گفته، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. 



خودارضایى از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مى‏نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است»(مطففین (83)، آیه24

موفق باشید.



منبع : اداره پرسمان نهاد رهبری در دانشگاه ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.