سوال070/کوچکترین موجود زنده که تا بحال کشف شده است چه موجودی است؟

سوال 070:

باسلام . کوچکترین موجود زنده که تا بحال کشف شده است چه موجودی است؟ 

 پاسخ:



باسلام.

دانشمندان آمریکایی به صورت تصادفی موفق به شناسایی گونه جدیدی از باکتری‌ها شده‌اند که ابعاد آنها از ابعاد تمامی باکتری‌های شناسایی شده تاکنون کوچکتر است.

به گزارش ایرنا‌، این باکتری‌ها که گزارشی از اکتشاف آن در شماره روز شنبه نشریه «ساینس» به چاپ رسیده، با قطری در حدود تنها ‪ ۲۰۰‬نانومتر به اندازه‌ای کوچکند که چهار میلیون عدد از آنها در سر یک سوزن جای می‌گردد. هر نانومتر برابر با یک میلیاردیوم متر است.

محققان این میکروب را در پساب‌های خروجی از یک معدن متروکه واقع در ناحیه «آیرون ماونتین» در کارولینای شمالی آمریکا شناسایی کرده‌اند.

این باکتری به یک خانواده بسیار قدیمی از موجودات تک سلولی به نام «آرکیا» ‬تعلق دارد. محققان در مطالعه‌ای جدید متوجه شده‌اند روی پسابهای اسیدی و حاوی فلزات سمی از جمله آرسنیک برجای مانده از فعالیتهای معدنی در این ناحیه، یک کف صورتی رنگ ایجاد شده‌است که این کف مملو از این میکروبهای ناشناخته‌است.

به گفته «گیلیان بنفیلد» یکی از محققان حاضر در این اکتشاف و محقق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، این باکتری کاملا برای علم زیست‌شناسی ناشناخته است و ابعاد آن از تمامی انواع دیگر حیات شناسایی شده تاکنون کوچکتر است.

دانشمندان عقیده دارند این کشف می‌تواند تصورات قبلی در زمینه فراگیری و گستردگی حیات باکتریایی در جهان را متحول کند. برخی محققان پیش از این اعلام کرده بودند انواع ناشناخته‌ای از باکتری‌ها احتمالا تا چندین کیلومتر زیر زمین زندگی می‌کنند که مجموع جرم آنها می‌تواند از مجموع جرم جانداران روی پوسته زمین بیشتر باشد.

کشف جدید همچنین می‌تواند بر جستجوی حیات در سایر سیارات منظومه شمسی تاثیر مهمی برجای گذارد. دانشمندان عقیده دارند کشف میکروبهایی که در چنین محیط اسیدی و سمی زندگی می‌کنند بیانگر این مطلب است که حیات تنها مختص شرایط ایده‌آل روی زمین نبوده و در واقع «حیات یک ویژگی ذاتی ماده است».

معدنی که میکروب‌های جدید در آن شناسایی شده تا پیش از سال ‪ ۱۹۶۳‬برای استخراج فلزاتی نظیر طلا، نقره، مس و آهن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
باکتری‌های ‪ ۲۰۰‬نانومتری جدید دارای ابعادی مشابه برخی ویروس‌ها هستند.

دانشمندان ویروس‌ها را موجود زنده فرض نمی‌کنند زیرا نمی‌توانند به خودی خود تولیدمثل کنند. اغلب میکروبهای شناسایی شده تا پیش از کشف جدید، دارای ابعادی ‪ ۵‬برابر بزرگتر از ابعاد باکتری‌های جدید بوده‌اند.


منبع:سایت تحلیلی خبری عصر ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.