سوال 055/آیا برون افکنی یا کنترل روح وجود دارد؟ لطفا از منابع معتبر بیان کنید

سوال055:

آیا برون افکنی یا کنترل روح وجود دارد؟ لطفا از منابع معتبر بیان کنید 

پاسخ:


باسلام.

ظاهرا منظورتان جداکردن روح از بدن به صورت اختیاری باشد. از نظر نظرى جدا شدن از بدن امرى ممکن است همانطور که خواب نیز یک نوع فاصله گرفتن و جدا شدن کوتاه مدت روح از بدن است و در تعابیر روایى نیز آمده است که خواب برادر مرگ است. یعنى خواب شبیه مرگ است. فقط فرق خواب با مرگ آن است که در خواب روح با یک فاصله کوتاهى از بدن قرار مى گیرد و با بیدارى روح به بدن مجددا متصل مى شود. و به عبارت دیگر امکان اتصال روح و بدن وجود دارد ولى در مرگ این اتصال روح با بدن فاصله بلند مدت ترى پیدا مى کند و در این دنیا به یکدیگر متصل نمى شوند. پس خواب یک نوع جدا شدن روح از بدن است.

برخى بزرگان و عرفا نیز جدا شدن روح از بدن را به طور اختیارى و با اشراف و آگاهى خود فرد امکان پذیر مى دانند و معتقدند انسان با تقویت بعد معنوى و تسلط بر خود مى تواند به این توانایى برسد که بدن خود را جدا شده از روح مشاهده کند و این یک امر محالى نیست ولى هر کسى نمى تواند به این توانایى روحى دست یابد و نیازمند تلاش زیادى و طى مراحل شناخت و تحمل رنج راه کمال است.
از نظر عملى نیز برخى عرفا و بزرگان به این توانایى دست یافته اند و در احوالات عارفان حقیقى این توانایى یعنى (جدا کردن اختیارى روح از بدن خود) نقل شده است.
در این باره می توانید به شرح حال بزرگانی چون مرحوم سید علی قاضی طباطبایی مراجعه نمایید.



منبع : اداره پرسمان نهاد رهبری در دانشگاه ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.