سوال 050/لطفا درمورد حضرت هود و قوم عاد برایم توضیح دهید.

سوال 050:

با سلام لطفا درمورد حضرت هود و قوم عاد برایم توضیح دهید. 

 

پاسخ:


با سلام .


عاد قومی بودند که در سرزمین احقاف (بین یمن و حضرموت) با ثروت و عمر طولانی زندگی می کردند. خداوند برای هدایت آنان حضرت هود ع را در میانشان مبعوث کرد ولی آنان دعوت او را نپذیرفتند و به فساد ادامه دادند تا این که خداوند با باد صرصر آنان را نابود کرد.
در روایات آمده است : سرزمین قوم عاد، بسیار حاصلخیز بود . ‌وقتی که از دعوت حضرت هود ع سر پیچی کردند، خداوند باران را هفت سال از آنها باز داشت. خشکسالی همه جا را فرا گرفت. هوا خشک و گرم و خفه کننده شد. قوم عاد در قرآن این چنین یاد شده است:
«وَ اذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَ قَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَین‏ِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنىّ‏ِ أَخَافُ عَلَیْکمُ‏ْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیم‏ »،(احقاف/21) (سرگذشت هود) برادر قوم عاد را یاد کن، آن زمان که قومش را در سرزمین «احقاف» بیم داد در حالى که پیامبران زیادى قبل از او در گذشته‏هاى دور و نزدیک آمده بودند که: جز خداى یگانه را نپرستید! (و گفت:) من بر شما از عذاب روزى بزرگ مى‏ترسم.
این قوم کافر و بت پرست بودند و طاغیان مستکبر خود را اطاعت می کردند: «وَ تِلْکَ عادٌ جَحَدُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبَّارٍ عَنید »، (هود/59). و این قوم «عاد» بود که آیات پروردگارشان را انکار کردند و پیامبران او را معصیت نمودند و از فرمان هر ستمگر دشمن حق، پیروى کردند. چون کشورشان وسعت یافت، سر بر طغیان و سرکشی برداشتند، تا اینکه هود علیه السلام بر ایشان مبعوث شد.
این قوم بوسیلۀ بادی عجیب، عذاب شدند که با تعابیر مختلف در قرآن بیان شده است: «فَأَرْسَلْنَا عَلَیهْمْ رِیحًا صَرْصَرا ...»،(فصلت/16)، «سرانجام تندبادى شدید و هول‏انگیز و سرد و سخت بر آنها فرستادیم‏...». «وَ أَمَّا عَادٌ فَأُهْلِکُواْ بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عَاتِیَة»،(حاقه/6)، «و امّا قوم عاد با تند بادى طغیانگر و سرد و پرصدا به هلاکت رسیدند.» «وَ فىِ عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَیهْمُ الرِّیحَ الْعَقِیم‏»، (ذاریات/41)، « و (همچنین) در سرگذشت «عاد» (آیتى است) در آن هنگام که تندبادى بى‏باران بر آنها فرستادیم.» ( ر. ک. تفسیر نمونه، ج 9 ، ص 145 چاپ اول ، 1359 ؛ جوادی آملی، عبد الله، تفسیر موضوعی قرآن ج 6 (سیرة پیامبران در قرآن).

 

 

 

منبع: اداره پرسمان نهاد رهبری در دانشگاه ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.